Tuesday, October 19

Flora n Fauna... Testing gambar (3)

Antara gambar-gambar yang diambil ketika lawatan tempohari.  Ketika di dalam perjalanan balik dari lawatan itu, ternampak pula beberapa kumpulan yang menggalas kamera berjenama sama di sekitar Penang.  Rupa-rupanya ada acara Canon PhotoMarathon.  Kalaulah dapat tahu lebih awal, boleh juga ajak suami berdating sambil mengambil gambar. Hehehe.  Tidak mungkin rasanya, malu apabila melihat mereka menggalas 50D dan seangkatan dengannya bersama lens yang lebih panjang!  Hadiahnya juga lumayan, EOS 1D Mark IV yang berharga sekitar RM16K itu.

Gambar-gambar ini hanya dikecilkan saiznya saja, tidak diedit langsung.

pose for the camera

 janganlah ambil gambar saya...malulah saya

 kecantikan belum terserlah - sang teratai

 penyambung generasi

 kembangnya si teratai..
 
Bunga teratai ini sangat besar dan berada di dalam kolam hiasan di hadapan pejabat.  Tingginya melebihi saya, agak sukar untuk merakamkan imej bunga teratai secara berdepan.

 hidup si penumpang - paku langsuir

  pancutan air kecil dalam kolam  (f/32, 0.8sec, ISO - 160)

(f/13, 1/8sec, ISO - 200)

Agar sukar merakamkan aliran air ini tanpa menggunakan tripod.  Saya menopang siku pada lutut untuk mengelakkan gegaran kamera.

(f/36, 1/2sec, ISO - 160)

Percubaan demi percubaan untuk menghasilkan gambar yang memuaskan.  Oh, masih banyak lagi yang perlu saya belajar.  Sikit sikit lama-lama jadi bukit. 

komen dari sifu saya di FB : "view cantik utk first pic dan teratai tak kembang,yg lain cantik juga mungkin iso setting agak tinggi nampak mcm ada distortion"

- bersambung -

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin