Thursday, June 24

Gua Tempurung, Perak


Sebenarnya, cerita ini dimuatkan ke dalam blog saya yang terdahulu.  Blog itu hanya blog peribadi yang hanya orang tertentu sahaja dapat melawatinya.  Saya letakkannya semula di blog ini untuk tatapan semua.  Kemungkinan ada maklumat yang tidak lagi relevan untuk 2010 kerana 'pengembaraan' ini sudah berlalu lebih dua tahun dulu.  

Pada 13 April 2008, jabatan kami menganjurkan ekspedisi ke Gua Tempurung yang terletak di Gopeng, Perak. Sungguh menarik serta takjub dengan kebesaran Allah yang menjadikan gua yang sebegini indah. Pakej yang ketiga - "wet tour" menarik dan mencabar. Tidak mahal bayarannya, hanya RM11 seorang. Tetapi jika pergi berkumpulan, dapatlah juga diskaun (saya tidak ingat berapa) . Kami menghabiskan masa selama 2 1/2 jam bermula pukul 12 tghari mengembara ke dalam gua ciptaan Allah ini.

Ada dua sesi 'pengembaraan' ini, Wet Tour dan juga Dry Tour. Namanya 'wet', memang basah kuyuplah jadinya.  Banyak lawak saja semasa wet tour tersebut, sebab ada yang loyar buruk. Tapi pemandu arah berpesan kepada kami, di dalam gua, mulut perlu dijaga juga.. hehehe.. faham-fahamlah sendirilah. 

posing dulu sebelum masuk
senarai bayaran untuk ekspedisi gua tempurung kalau berminat
gambar peserta-peserta ekspedisi
 
dimulakan dengan 'bismillah'... .
mula-mula masuk di sini...bermulanya 'wet tour'

pembentukan batu kapur di dinding gua
dinding gua (ada nampak apa? entahlah)
licin dinding ni, batu marmar katanya

graffiti bukan dari zaman purba yalaluan yang sempit di celah-celah stallactite

kena jalan itik @ merangkak nak melepasi ni
stallactite yang cantik terbentuk hasil dari air menitis dari dinding gua ni
dinding gua yang terjadi akibat hakisan
bersantai sekejap sementara menanti rakan-rakan yang lain

stallactite
merangkak jangan tak merangkak
batu-batan di bawah gua'sliding' dari pandangan atas'sliding' ini lah yang mula-mula gementar juga henda turun, tetapi alhamdulillah, ok saja..
.pandangan bawah selepas berjaya melepasi cabaran 'fear factor'

Sebenarnya pemandangan di sini adalah gelap ya.  Disebabkan 'flash' kamera memancar di sana-sini, terang jadinya.

kena masuk lubang kecil ini pula

muat ke tak? eh.. muat
batu-batan yang cantik

bentuk yang menarik
gelap, ambil gambar ikut suka hati saja

lagi hasil tangan "pemusnah" alam sekitar...
sungai yang jernih, tapi sudah bertukar warna dengan kehadiran kami.. hehehe
dinding gua yang ada bilik-bilik
stallactite, bawahnya aliran sungai
dinding gua yang telah di'cemari' dengan graffiti (lagi)
cameraman vs camerawomen.. hehehe
jalan pun kadang-kadang kena tunduk bagi yang tinggi

Selepas ini panjat bukit pula dan menaiki tangga ke "top of the world".

- bersambung 'dry tour' -

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin