Friday, June 25

Gua Tempurung, Perak - Dry Tour

Sambungan dari wet tour, kami mendaki bukit yang tinggi pula.  Dengan basah mengharung air sungai di dalam gua, terpaksa mendaki, menjadikan pendakian sukar kerana licin.

pendakian yang agak curam selepas mengharungi sungai di dalam gua


pemandu arah kami yang berbaju biru itu
permulaan mendaki anak tangga
Sepanjang memanjat tangga ke "top of the world", memang saya tidak pandang kiri kanan atau bawah.  Sangat gayat!  Junior saya menegur kerana memanjat 'tanpa perasaan'... tidak toleh kiri kanan bawah  dan menghayati pemandangan gua.  Sayup-sayup tingginya!  Dengan kaki yang menggigil saya terpaksa teruskan juga, takkan hendak ditinggalkan di bawah? 
penat mendaki anak tangga ini, tidak pasti berapa ratus, kawan-kawan ada yang berlawak, siapa yang dapat teka anak tangga dengan tepat, jabatan bagi hadiah.. hehehe
"top of the world" namanya... memang tinggi betul
"kepala singa" katanya, saya ambil gambar tak serupa kepala singa
stalactites
titik stalagmites
stalactites yang baru terbentuk
sudah 15 tahun, cuma 1 inci stalagmite yang terbentuk
ada pembentukan di sini
pembentukan "kuda laut" di atas, tapi tidak kelihatan di dalam gambar
track yang dilalui
tulisannya berbunyi "berhenti di sini" - ketika zaman Jepun, agaknya mereka berhenti di sini
ada juga graffiti di sini, entah siapa yang melukisnya

inilah track di dalam gua
menyusuri wind tunnel
dinding gua

dinding gua

wind tunnel - terasa angin kuat di sini walaupun di dalam gua
ada sungai yang mengalir
dinding gua
bentuk apa tidak pasti
dinding gua
kristal
dinding gua




pembentukan yang berjuntai tu "jelly fish"

track gua dari jauh

kristal - begemerlapan bila disuluh


gambar ni dibantu oleh spot light
entah apa benda nya tidak pasti
atas tiang itu 'konon' nya bentuk Osama bin Laden
lagi pembentukan batu kapur


lagi cahaya dari pintu masuk gua...cantik bila tengok secara langsung
di kawasan yang hitam ada kelawar
cahaya dari pintu masuk gua

pembentukan batu kapur di dalam gua

track

leganya kerana sudah nampak cahaya

sesampai di luar, sempat berendam di dalam sungai. Anak sungai inilah yang mengalir ke dalam gua itu
 
Pengalaman yang sangat-sangat berharga.  Di dalam kegelapan inilah kita menghargai cahaya serta menjadikan diri insaf dengan ciptaanNya yang tidak terjangkau oleh akal kita.  Itu tidak setanding pengalaman kami ke Gua Itik dan Gua Gendang ketika team building dahulu.  Gua tersebut lagi mencabar serta meninggalkan kesan mendalam selepas melepasinya. Jika sukakan cabaran, saya cadangkan ke sana. 

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin