Sunday, April 11

Masa yang dinanti...

kian tiba...


Lagi 10 hari saja lagi, peperiksaan akhir akan bermula.  Saya pula yang terlebih debarannya.  Seawal 2 minggu lepas tidak putus-putus saya berpesan kepada pelajar supaya memulakan ulangkaji mereka, terutamanya bagi pelajar semester 4 yang akan menghadapi peperiksaan pada hari pertama 21 April ini.  

Mulut ini sentiasa memesan dan mengingatkan mereka setiap kali pertemuan kuliah atau tutorial.  Harap-harapnya melekat di dalam hati.  Saya sudah memberikan segala ilmu terdaya saya, selebihnya terpulang kepada mereka untuk memahatnya di dalam hati. 

Antara tips yang saya perturunkan lagi di sini:

1. Mulakan ulangkaji seawal mungkin.

2. Banyakkan latihan, jika tidak, sekurang-kurangnya satu latihan sehari

3. Lakukan tiap-tiap hari... EVERYDAY! (bagi pelajar saya, masih ingat ya pada video yang saya tunjukkan tempohari)

4. Kenalpasti di mana kelemahan anda, tumpukan lebih perhatian pada kelemahan tersebut.  Jangan ditinggalkan terus apa yang menjadi kelemahan anda. 

5. Jika tidak dapat menyelesaikan sesuatu masalah, jangan berputus asa.  Cari jalan dengan bertanya rakan-rakan atau pensyarah tentang masalah tersebut.  DON'T GIVE UP!

6.  Kenalpasti setiap kesalahan umum matematik yang sentiasa dilakukan (saya ulang berkali-kali di dalam kuliah dan ada yang masih melakukannya di dalam ujian) dan pastikan anda tidak melakukan kesalahan tersebut lagi di dalam peperiksaan akhir nanti.

7.  Kenalpasti formula yang PERLU untuk diingati.  Formula yang boleh diperolehi hasil dari formula asal tidak perlu dihafal untuk mengelakkan otak sarat dengan formula.

8.  Sesudah berusaha, serah kepada Allah dengan berDOA dan TAWAKKAL.  Mohon Allah supaya tenangkan dan terangkan hati untuk menjawab peperiksaan tersebut.

9.  Tidur awal, jangan paksa diri untuk berjaga pada malam peperiksaan.  Jangan jadi seperti pelajar saya yang lepas di mana beliau "blank"  ketika peperiksaan kerana terlalu memberikan tekanan pada otak sehari sebelum peperiksaan.

10. Petua dari kakak saya, setiap kali selesai peperiksaan untuk sesuatu subjek, beliau akan basuh dan syampu rambut seolah membilas semua yang telah diisi sebelum ini untuk melegakan otak serta memberi ruang kepada subjek yang masih belum tiba masa peperiksaannya.  Katanya, ianya berhasil.


Semoga berjaya pada semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan akhir.  

5 comments:

  1. tips akak tak nak amik kira ke..hehehe..SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN KEPADA SEMUA PELAJAR..berusaha, berdoa dan tawakkal..InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. semuga semua pelajar berjaya dengan cermerlang....

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin