Thursday, October 15

Pesanan seorang ketua


Selalunya, bonda akan berpesan kepada puterinya sebelum melangkah ke alam perkahwinan. Selain dari nasihat mak, ketua saya yang berbangsa cina yang menganggap saya seperti anaknya turut berpesan kepada saya :

Di dalam apa jua keadaan, utamakan suami kerana isteri adalah menjadi hak suaminya selepas berkahwin.

Hormati dan dahulukan ibu mertua sebagaimana kita menghormati ibu sendiri.

Jangan buat sesuatu yang tidak disukai suami.

Ini adalah intipati dari perbualan kami berkisar tentang perkahwinan. Sehingga sekarang, walaupun saya tidak lagi bekerja di bawahnya, sekali-sekala kami akan berutus kabar di antara satu sama lain. Begitu juga dengan bekas rakan-rakan sekerja. Ketika saya melahirkan anak yang pertama, dan secara kebetulan beliau berada di Pulau Pinang, beliau sempat mengunjungi saya. Ketika berkesempatan ke Kuala Lumpur, saya juga cuba mengunjungi beliau dan teman-teman di pejabat lama.

Itulah tempat kerja saya yang pertama yang bertahan selama 5 tahun 4 bulan. Kenangan itu masih lagi kukuh bersemadi di dalam diari kehidupan saya.


No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin