Monday, August 3

Pelajar


Tujuan saya mengambil gambar ini adalah untuk mengingati nama mereka. Kelemahan saya adalah mengingati nama, saya boleh mengingati rupa seseorang dengan cepat, tetapi tidak namanya.


Setiap semester, saya sentiasa memohon supaya satu atau dua kumpulan saya datangnya dari pelajar semester pertama. Kenapa pelajar baru? Kerana fikiran mereka masih belum 'dicemari' dengan anasir-anasir yang kebanyakannya melanda pelajar senior. Senang apabila saya memotivasikan mereka ketika kelas berlangsung. Senang di"basuh" minda mereka supaya tidak keterlaluan berbelanja wang PTPTN yang jumlahnya begitu mempersona untuk mendapatkan telefon bimbit atau music player yang mahal harganya. Namun tidak dapat dinafikan, sikap dan kelakuan keanak-anakan mereka, terbawa-bawa dari zaman persekolahan, layankan aje. Kebanyakan kuliah saya terdiri dari pelajar-pelajar lelaki dan jika ada pelajar wanita, amat mudah saya mengingati nama mereka dek kerana bilangan yang teramat sedikit.

Mudah-mudahan mereka ini menjadi pelapis pemimpin akan datang yang matang serta kritis mindanya.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin