Monday, July 27

Percaya atau Tidak? - 4

Syawal 2001, ketika itu saya sedang di trimester pertama mengandungkan kakak. Hari raya pertama disambut bersama suami dan keluarga mertua. Pada hari raya kedua, kami kembali ke rumah mak dan terus berkonvoi bersama kakak dan abang ipar menziarahi keluarganya di Perak. Ketika perjalanan pulang dari rumah mereka, hari sudah menjelang petang ketika melepasi Beruas.

Pada malamnya, ketika mata ingin dipejam, terbayang di mata saya, seakan-akan berada di dalam kawasan pohon getah di kiri kanan jalan serta terlihat "seorang" perempuan yang berbaju hitam serta berambut panjang. Beberapa kali bayangan tersebut muncul setiap kali mata dipejam sehingga saya tidak dapat tidur. Seram-sejuk saya dibuatnya. Setelah beberapa kali mencuba dengan beberapa ayat Qur'an untuk menenangkan diri dan tidak berjaya, akhirnya saya mengarahkan suami memanggil mak yang kebetulan masih belum tidur. Setelah mak membacakan ayat Qur'an ke dalam air dan saya meminumnya, barulah bayangan itu hilang dan saya dapat tidur.

Menjelang subuh kedengaran suara anjing menyalak panjang, seakan terpandang sesuatu. Keesokannya, mak mengatakan yang "perempuan" tersebut mengikut saya pulang ke rumah ketika kami melewati kawasan itu ketika menjelang maghrib. Alhamdulillah, "dia" hanya singgah sekejap sahaja untuk menyapa.

Pesan ustaz, jika kita tengah memandu, atau melepasi sesuatu kawasan ketika hari menjelang maghrib, berhenti dahulu dan tunggu sehingga selesai maghrib. Manalah tahu, ada penumpang lain pula yang menumpang kereta kita.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin