Tuesday, February 24

Kenangan Itu

Kami ditempatkan di dalam satu kelas ketika di PPP/ITM, Shah Alam, persediaan untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Permulaan perbualan dengan arwah Hifzana sangat menarik. Rupanya iras-iras junior ketika sekolah menengah, serta namanya hampir-hampir sama dengan junior saya itu. Bila ditanya, sahlah mereka bersaudara. Arwah Mas Ahza merupakan sahabat yang sedia membantu serta memberi kata-kata semangat ketika saya di dalam kebuntuan. Al-maklum, sewaktu mengikuti kelas Bahasa Inggeris, saya yang tidak begitu mahir, sentiasa berasa ketinggalan. Sehingga saya hampir-hampir membuat keputusan untuk berhenti dari PPP ketika itu. Semua ini menjadi lipatan sejarah dan sudah tentu tidak akan bertemu lagi dengan 2 insan yang pernah berkongsi suka-duka dahulu.

Allahyarhamah Mas Ahza (kotak)
l
Allahyarhamah Hifzana (kotak)

Sehingga kini wajah-wajah mereka masih tidak dapat saya padamkan dari ingatan ini. Hanya beberapa bulan dari tarikh kematian mereka, saya dapat bertemu dengan mereka yang berada di universiti lain. Ternyata pertemuan itu merupakan pertemuan akhir kami. Panggilan telefon dari teman di universiti mereka mengkhabarkan yang mereka telah meninggalkan kami untuk selama-lamanya di dalam sebuah kemalangan di Wyoming yang turut mengorbankan suami Mas serta seorang junior. Saya terkedu tidak terkata, masih terbayang kemesraan mereka ketika kami bertandang di rumah arwah Hifzana.

Setelah 14 tahun pemergian mereka, baru-baru ini, jika tidak kerana Alin yang pulang bercuti dari Dubai dan dengan izin Allah, kemungkinan saya masih tidak bertemu dengan keluarga arwah Mas. Mungkin ini takdirnya untuk menyambung kembali silaturrahim dengan keluarga sahabat saya. Perjalanan mencari keluarga sahabat saya bermula di Facebook, kebetulan juga teman mengenali kakak arwah Mas. Alhamdulillah. Hanya keluarga arwah Hifzana yang masih belum dapat dijejaki.

Suami saya, bapa arwah Mas, Muhammad (suami Yani), Yani, ibu arwah Mas, Alin serta ibu saudara arwah

6 comments:

  1. Salam kak,

    Terima kasih atas ingatan kepada arwah kakak saya, Hifzana.

    Good to find her best friend here :)

    ReplyDelete
  2. Salam Hz,

    Akak mohon Hz berikan email address supaya kita dapat berhubungan. Email akak di hahmat98@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. Thanks...

    Saya adik bongsu arwah Hifzana..
    Terharu dan sedih membaca,

    ReplyDelete
  4. Hifzaili, Allah lebih menyayangi mereka. Semoga mereka yang telah mendahului kita tenang di sana.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin