Thursday, February 5

Kamera

Saya AMAT cemburu melihat gambar sebegini cantik....

atau ini


Saya suka mengambil gambar pemandangan atau bunga-bungaan. Kalaulah saya ada kamera DSLR... hmm...berangan saja lah. Yang sedia ada sekarang ini pun


cuma pandai pakai mode auto saja...hehehe.

Bukan apa, saya rasa terkilan kerana ada kursus fotografi yang ditawarkan di sini untuk kakitangan, tetapi tidak dapat mengikutinya kerana ada kursus lain yang "lebih" penting yang ingin saya hadiri (satu masa nanti, saya akan mereleasasikan juga hobi saya ini, InsyaAllah.)

Sejarah kamera saya bermula (kalau tidak silap saya) ketika saya mendapat keputusan yang cemerlang di dalam Penilaian Darjah Lima (ketika itu). Apabila ditanya tentang hadiah, saya memberitahu saya inginkan sebuah kamera. Itulah kali pertama saya memiliki sebuah kamera. Seronoknya bukan kepalang. Habis sekitar rumah diambil gambar! Tetapi ketika itu, kamera harus diisi dengan filem dan untuk dilihat hasilnya, harus dihantar ke kedai untuk diproses. Ahhh...satu proses yang agak lama! Sekarang, ambil saja, boleh dilihat hasil dengan segera dan boleh dipilih untuk dicuci dengan kamera digital.

Ketika melanjutkan pelajaran, saya tidak lagi menggunakan kamera itu. Saya memiliki (buat pertama kali) sebuah kamera yang berjenama - Canon. Gambar-gambar yang diambil cukup cantik dengan kamera ini. Dengan kamera inilah saya mengambil gambar-gambar saya dan pemandangan dan dikirimkan kepada keluarga saya di kampung. Sesudah bekerja, saya masih lagi memakai kamera tersebut yang masih lagi menggunakan filem sehinggalah ianya rosak.

Kamera selanjutnya sudah berubah teknologi. Kamera digital Canon Powershot A450 menjadi pilihan kerana harganya agak berpatutan ketika itu. Jika tidak kerana insiden saya memecahkan skrin LCD nya, kemungkinan saya masih lagi memakai kamera tersebut...hehehe. Sekali sekala kakak akan mengambil gambar menggunakan kamera tersebut, tanpa melihat hasilnya di skrin, umpama mengambil gambar menggunakan kamera terdahulu.

Kenangan...kenangan...

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin