Monday, September 22

Hujan

"Ya Allah, jadilah hujan ini hujan yang memberi manfaat". Doa di dalam bahasa arab inilah yang dibaca oleh kakak ketika hujan turun.

Tengahmalam semalam, hujan turun mencurah-curah ke bumi. Sedar dari tidur ketika mendengar deruan hujan lain macam bunyinya, beserta dengan angin kuat. Hati berdebar-debar, habis segala doa yang saya tahu, saya bacakan. Lihat mak masuk ke bilik depan, oh, air sudah membasahi lantai. Bukan banjir, tetapi akibat dari air yang menitik dari celah bumbung lama dan bumbung bilik. Kata mak, selalunya walau selebat mana pun hujan, jika tiada angin kuat, air tidak akan menitis dari celahan bumbung itu.

Tolong mak mengelap lantai, hampir 1/2 baldi juga air yang terhasil. Hmm....dalam pada mengelap, terkenang pada mereka yang tinggal di kawasan rendah yang kerap dilanda banjir kilat ketika hujan tidak henti untuk tempoh sesingkat 2 jam. Paling saya terkenangkan, di dalam angin kuat, ada bumbung rumah yang diterbangkan angin. Oh..harap-harapnya tidak, kasihan mereka, kerana hari lebaran bakal menjelang hanya 8 hari saja lagi. Alhamdulillah, hujan beserta angin kuat hanya untuk sekitar 1 jam saja, selebihnya hanya titisan-titisan hujan yang kecil kedengaran.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin