Thursday, June 19

PhD

masih jauh dalam jangkauan. Sekarang ini pun masih terkedek-kedek mengejar Sarjana. InsyaAllah, setahun lagi untuk menghabiskan dissertasi.

Kedatangan Pengarah UiTM Johor untuk memberikan motivasi "PhD : Kecil tapi Signifikan" saya manfaatkan sepenuhnya. Ternyata, tidak sia-sia. Saya juga boleh aplikasikan apa yang Prof. berikan semalam itu di dalam mengejar Sarjana saya.

Untuk rakan-rakan yang akan dan sedang melanjutkan pengajian di peringkat Sarjana atau PhD, ini antara intipati yang dapat saya "cekup" semasa ceramah semalam. Saya masuk pun sekerat jalan kerana amanah mengajar di awal pagi.


- berkeyakinan : untuk melaksanakan penyelidikan/penulisan dengan niat dan perasaan ingin melakukannya secepat mungkin

- membudayakan: penyelidikan/penulisan adalah sebahagian kehidupan ahli akademik. Tidak perlu paksaan

- Perlu bersihkan hati dan niat untuk menjadi ahli akademik yang baik, bermoral dan beretika

Untuk melakukan penyelidikan:

- lakukan penyelidikan tentang bidang
- lakukan di dalam kepakaran bidang
- perlu banyak membaca, membaca, membaca (itu yg diulang oleh Prof!)
- perlu ada minat
- mesti luangkan masa

Untuk PhD, seseorang mestilah berhati BESAR dan berani.

Kejayaan PhD seseorang terletak di bahu sendiri.


Moga mendapat sedikit manfaat.


4 comments:

  1. salam,

    betullah kena berhati besar dan berani serta sabarkan?

    saya ni dah masuk bab 1 rasa seronok sikit..

    psst..saya dpt 2 anak masa buat master tau :). sekali masa coursework dan sekali masa tgh buat disertasi. tapi cabarannya besar..tu sbb bila saya nk p convo, suami saya cakap saya deserved dpt master atas segala apa yg saya lalui..huhu, sebaklah pulak.

    oh ya..dan saya pun dpt anak konvo, apataknya, masa amik skroll master saya dah sarat 8 bulan hihihi..

    ReplyDelete
  2. hmm... dok pk gak tu...anak yg kecik dah 3 thn.. umo makin meningkat, bila nak tambah lagi. Tengoklah..kalau ada rezeki..hehehe.

    ReplyDelete
  3. Kak Ilah doakan saya na... Ish..ish.. rasa semangat nak cepat-cepat buat phd ni.

    ReplyDelete
  4. insyaAllah, kalau ada semangat,boleh buat.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin