Friday, September 30

Kecilnya jantung kita...

Walaupun kecil, tetapi, fungsinya sangat besar di dalam kehidupan kita.  Bak kata sepupu saya, "kita berhenti, dia jalan, dia berhenti, kita "jalan"".

Sebesar inilah jantung saya.  Menurut Dr. Safari, jantung kita hanyalah sebesar genggaman kita saja.  Oooo.... masing-masing menggenggam jari untuk membayangkan besar jantung masing-masing. 




Saya berkesempatan menghadiri ceramah yang dianjurkan oleh Pusat Kesihatan UiTM baru-baru ini, "Sayangi Jantung Anda" yang disampaikan oleh Dr. Safari, pakar Kardiologi dan Physician dari sebuah hospital swasta yang terkenal di P.Pinang ini.

peserta teramai adalah wanita, kenapa agaknya?
(kredit gambar : UTPP, UiTM P.Pinang)

Menurut Dr., 1 di antara 2-3 orang wanita mati disebabkan serangan jantung tetapi hanya 4% yang risaukan penyakit ini.  Manakala 1 di antara 27 orang wanita mati disebabkan kanser payudara tetapi 40% wanita yang risaukan penyakit ini.

Antara faktor luaran yang mengakibatkan penyakit jantung adalah merokok, kencing manis dan darah tinggi selain dari faktor genetik.  Umur 20 tahun ke atas adalah berisiko dengan penyakit jantung bergantung kepada faktor-faktor ini.  Gambar di bawah menunjukkan pengumpulan kolestrol serta penyempitan saluran darah.  Sakit jantung terjadi apabila saluran darah menyempit manakala serangan jantung berlaku apabila saluran darah tertutup.

1 : 1st decade, 2 : 3rd decade, 3 : 4th decade (yang merujuk kepada peringkat umur)

simulasi pengumpulan kolestrol pada saluran darah



Ini antara bahagian-bahagian yang menandakan seseorang itu mempunyai sakit jantung.  Berlainan orang akan mengalami simptom yang berlainan.




Adalah penting untuk mendapatkan rawatan di dalam tempoh kurang dari 5 minit apabila mendapat simptom-simptom serangan jantung.  Kelambatan mendapatkan rawatan boleh menyebabkan jantung berhenti berfungsi.

Rawatan yang sering dilakukan samada bypass atau balloon (untuk meluaskan saluran darah). Menurut Dr.  clot buster, peratusan berjaya hanyalah 50% sahaja.


Antara langkah pencegahan adalah kurangkan makanan berlemak, berminyak dan berkolestrol.  Contoh yang mempunyai kadar kolestrol yang tinggi adalah makanan laut seperti sotong dan siput, udang besar (udang kecil ok kata Dr. begitu juga ikan) serta makanan yang diproses seperti nugget, sosej dan burger.  

Antara makanan tambahan yang boleh diambil adalah yang mengandungi omega 3 serta minyak ikan (tambahan saya dari saranan Dr. lain, minyak zaitun).  Suami saya mengamalkan sesudu sebelum makan pagi dan malam untuk mengurangkan kadar kolestrol di dalam darah.

Sedikit sebanyak intipati yang dapat dikongsi dari ceramah 1 jam lebih ini.  Jika ada di antara ahli keluarga yang mempunyai sejarah serangan jantung dan juga angin ahmar (genetik), cubalah periksa juga kesihatan jantung anda sendiri.  Anda adalah di dalam golongan berisiko untuk berpenyakit jantung.  Jika ada sebarang kemusykilan tentang kesihatan jantung, silalah rujuk pada yang pakar.   

Ketika berhenti, dia berjalan,
Dia berhenti, kita "jalan",
Kesihatan diri jangan diabaikan,
Kelak merana badan.

Dilaporkan oleh : Yang bukan pakar 

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin