Monday, November 1

Celoteh...

Minggu-minggu yang agak memenatkan, tetapi Alhamdulillah, segala urusan berjalan dengan lancar.  Sedikit celoteh yang ingin dikongsi di sini, celoteh yang tidak akan berulang setelah anak-anak meningkat besar.

Celoteh 1

Adik pandai mengambil hati.  Jika dia berkehendakkan sesuatu, dia akan cuba 'berbuat baik' dengan abahnya atau saya.  Ketika saya sedang bersantai berehat di sofa panjang, adik duduk di sebelah sambil meminta saya meletakkan tangan di tepi sofa.  Perlahan-lahan adik memicit-micit tangan saya.  Di dalam hati saya (adalah 'tu...)

"Awat (kenapa) adik picit tangan ummi?  Ummi 'tak suruh pun"

Diam.  Tetapi dia tersenyum-senyum sambil melentuk-lentuk kepalanya.

"Adalah 'tuuuuuu.  Adik 'nak apa?"

Diam lagi, tetapi masih lagi tersengih-sengih.

Beberapa minit, dia tersenyum tersengih sambil memicit tangan saya.

Apabila saya bangun, tiba-tiba terdengar adik berbisik sambil tersenyum simpul.

"Ummi, nak pi (pergi) hotel.... "

"Hmmm.... 'dah agak dah....mesti ada apa-apa 'ni", saya bersuara. 

Hehehe... itulah adik.


Celoteh 2

Baru-baru ini kakak demam.  Adik rajin 'merawat' kakak, seperti jururawat lagaknya.  Apabila ingin ditampal Cool Fever ke dahi kakak, dia ingin menampalnya.  Apabila kakak inginkan air, cepat-cepat dia bertanya samada air masak atau air koko.  Hmm.... 

Ketika masuk waktu solat, saya menyuruh kakak untuk bersolat. Saya mengatakan orang sakit pun perlu bersolat.  Tiba-tiba adik menyampuk,

"Kakak kena sembahyang... Kalau tak larat berdiri, kakak sembahyang duduk lah"

Erk... terkedu saya dibuatnya.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin