Monday, August 11

Malang yang tidak berbunyi...

Semalam sewaktu ke rumah emak saudara, suami terperasan suhu kereta sudah mencecah "H". Kenapa pula? Setelah diperiksa, rupanya tangki air bocor. Selama saya memandu kereta itu, ok je saya tengok tolok suhu itu. Alhamdulillah, tidak berlaku ketika saya sedang membawa anak-anak semasa pergi atau pulang dari taska/tadika. Berkat doa yang dibaca tiap-tiap hari ketika menaiki kenderaan saya yakin Allah pelihara kami anak-beranak. Mujur rumah emak saudara cuma beberapa km saja dari rumah. Sebelum pulang, diisi semula air ke dalam tangki yang bocor itu.

Hari ini, suami ke kedai spare part untuk mencari penyambung paip ke tangki yang bocor itu untuk diganti semula esok. Alhamdulillah ianya berlaku ketika suami bercuti, dapatlah dia menengok kereta itu. Memang saya akui, bab kereta, saya memang out. Ketika masih bujang dulu, abang ipar yang sentiasa menyelenggara kereta saya itu. Bila sudah berumahtangga, suami pula yang membela kereta itu. Saya? itulah perempuan kan...tahunya isi minyak dan jalan..hehehe.

Teringat dulu, sewaktu cermin hadapan kereta retak seribu ketika memandu pulang dari rumah mak ketika bulan Ramadan. Suami sudah pulang ke rumah dahulu selepas berbuka puasa. Saya dan anak-anak menyusul kemudian. Sewaktu di Sg. Dua, seketul batu? (saya tak pasti) telah menghentam cermin hadapan kereta, lantas retak seribu. Dengan tangan yang menggigil, saya terus memandu hampir ke Tol Sg. Dua. Di situ saya berhenti dan menelefon suami dengan harapan dia belum lagi ke masjid untuk berterawih. Alhamdulillah, beliau masih di rumah sedang bersiap-siap untuk ke masjid. Keesokannya, beliau yang menguruskan untuk menghantar kereta itu ke bengkel untuk diganti semula dengan cermin yang baru. Hmm... kalau saya seorang, entahlah bagaimana!

Terima kasih suamiku di atas keperihatinan ini. Saya bersyukur di atas anugerah yang Allah beri ini!

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin